Eerste week in Portugal

29 augustus 2017 - Beja, Portugal

Nou jongens en meisjes, Boa noit!

Mijn eerste week Portugal is een feit en daarom lijkt het me leuk om elke dinsdag een weekverslagje te schrijven. Alvast sorry als er schrijf fouten opduiken .. (ik praat tegenwoordig erg veel handen en voeten taal. Vandaar mijn woordkeuze: 'opduiken') Ik ben in het weekend al begonnen met dit verhaal maar mijn lieve Portugese mama duikt steeds op om te kletsen dus leg ik mijn laptop steeds weg. (Sorry ik heb schijnbaar iets met het werkwoord 'duiken'). Dus mijn eerste week! Ik ben vorige week dinsdag aangekomen in Lissabon en heb overnacht in een Hostel. Heb helaas niet veel gezien van deze stad want ik keek nogal waterig door mijn oogjes. Ik had het er de eerste dag toch moeilijk mee om gedag te zeggen van het vertrouwde en ik vertrok woensdag al vrij vroeg met de trein naar mijn eindbestemming: Beja. Behalve een foto van een tent die mijn baas mij stuurde was het trouwens nog onbekend waar ik zou verblijven in Beja. Ik werd met een grote glimlach, een dikke knuffel en 2 kussen warm verwelkomd op het station in Beja door Filipe, de baas van mijn stage bedrijf en dus ook een van mijn stage begeleiders. Koffers in de auto en hij reed een paar extra rondjes om wat van de stad te zien om vervolgens bij mijn stage gedag tegen iedereen te zeggen. Voor het eerst ontmoette ik hier Susana, een vrouw met wie ik al langere tijd contact had en sommige ook over verteld heb. Na de lunch met Filipe en Susana werd mij verteld dat ik bij Filipe's tante mocht verblijven, Cristina! Alleen al over haar kan ik mijn eerste verhaal schrijven. Cristina is rond de 55 jaar, is 2 koppen kleiner dan ik, erg slank wat neigt naar heel dun, haar tot net over de schouders waarvan de helft grijs is en de andere helft bruin, rookt als een schoorsteen in de winter (2 pakjes per dag om wat preciezer te zijn), heeft 2 chinchilla's, 1 eekhoorn en een voor de helft kaalgeschoren kat. Maar wat een ontzettende lieve vrouw! Ze kan erg goed Engels en heeft mij de eerste paar dagen met de auto door Beja wegwijs gemaakt. Ik heb mijn eigen slaapkamer, mijn eigen badkamer, en een studeerkamer. Voor de rest een ontzettend groot appartement voor ons 2tjes. De woning ligt erg centraal. Haar zus en dus de ouders van Filipe wonen boven ons wat laat zien dat familie erg belangrijk is voor hun.

Dit weekend zijn we al heerlijk naar het strand geweest met de ouders van Filipe en Cristina. Na de lunch vlak bij het strand mocht ik dan eindelijk mijn strandlaken uitgooien en een toch een dagje vakantie in de zon hebben. Op de terugweg zijn we nog een kleine omweg gereden om wat bezienswaardigheden te zien. Het weer is hier trouwens ontzettend warm. Temperaturen van rond de 35 zijn niet zeldzaam.

Gisteren is mijn stage weer begonnen en houd ik mij van 8:00 tot 18:00 bezig met wijn en Portugees leren. Ik heb een ontzettende lieve collega, Sandra, die nauwelijks Engels kan maar we kunnen toch ontzettend met elkaar lachen en we proberen elkaars taal te verstaan. Portugees is trouwens ontzettend moeilijk om te verstaan, laat staan praten. Achja, ik kan er wel om lachen dat ik klink en eruit zie als een dove. Mensen die ik voor het eerst ontmoet kennen mij trouwens van dat ik op mijn eerste dag in het water ben gegooid als ontgroening. Ze schreeuwen dan vanaf een afstand: 'famous girl ! famous girl !', en dan zie ik Filipe al heel hard lachen vanuit zijn bureau.

Mijn eerste indruk van Portugal is dus echt ontzettend positief. Je moet je westerse stiptheid en controle wel een beetje kunnen loslaten want het lijkt dat alles hier draait op gevoel en vriendschappen. Dit geeft je dus dan wel in het begin als buitenstaander een ontzettend warm welkom. En anders geeft Picky dit warme welkom wel, de kaal geschoren kat die nu mijn voeten aan het likken is.

Ik denk dat ik jullie met deze gedachte (nee ik bedoel niet likkende picky jongens...;) een indruk heb kunnen geven van mijn eerste week. Volgende week dinsdag heb ik hopelijk weer een leuk verhaaltje met gebeurtenissen en ervaringen voor jullie klaar.

Dikke smakkerd iedereen! Ciaoooooo

1. Ellen:
    30 augustus 2017
    Wat een leuk idee Yaar. Fijn dat je zo uitgebreid schrijft! Zou het lukken om ook foto's van de personen in je blog te zetten? Ben heel benieuwd naar Cristina en Filipe bijv.
  2. Haribo:
    30 augustus 2017
    Ha Yara,

Fijn om te lezen dat je het goed hebt, en goed ontvangen wordt!

Zo te lezen gaat het 'waterige oogjes' gevoel snel over, en voor je het weet is het december.

Je hebt dan ongelooflijk veel meegemaakt, komt terug in NL ....
    En daar is dan niet zo veel veranderd ...

Nog veel plezier en blijf schrijven!

Haribo
  3. Anouk:
    4 september 2017
    Wat een avontuur yaartje!
    Ben erg benieuwd naar je avonturen van deze week.

Zet hem op!
    Dikke kus

Nicht Anouk
  4. Angely:
    4 september 2017
    Heel leuk om je belevenissen te lezen Yara. Kunnen we een beetje volgen wat je daar allemaal uitspookt.. Geniet er van en tot je volgende blog