kleine mensen, grote harten

12 september 2017 - Beja, Portugal

Hallo iedereen alweer !

Wat gaan de weken hard, alweer de 3de week uitgezwaaid. Ik zit weer netjes op stage, ofja, netjes moeten jullie niet te letterlijk nemen, het is meer ingevouwen op een kleine stoel met mijn knieën tegen de tafel. Alles perfect op maat gemaakt voor de mensen hier want ze zijn niet zo groot. Zo sta ik 's ochtends en 's avonds trouwens ook met mijn gebogen rug aan de keuken. De spierpijn komt dus niet van het vele sporten (uhum)...

Afgelopen week is trouwens erg rustig geweest. Alle mensen en de omgeving hebben nog steeds wel een beetje een vermoeiende inpakt om mijn lichaam dus na stage heb ik helaas niet zo heel veel fut. Komt ook wel door het weer. Je leert je heel rustig voor te bewegen als je buiten bent. Buiten een lekkere zwembad middag op vrijdag en zaterdag middag ben ik zaterdag avond Beja by night gaan ontdekken met Tim. Tim is een klasgenootje die vorige week aangekomen is om zijn stage bij een chocoladefabriek te lopen. Als ik zo zijn stage hoor ben ik toch wel ontzettend blij dat ik bij Monte Novo e Figuerinha zit. Zijn studentenhuis is een luxe vergeleken met de studentenhuizen in Nederland maar helaas wil zijn gastvrouw dit niet helemaal zien. Zij zijn tot diep in de nacht bezig met schoonmaken en houden wel van een goed gesprek (tot ergernis toe bij Tim). Als het goed is, is hij volgende week niet meer alleen want dan begint de uni en komen er meer internationale studenten in het huis.

Maar goed, waar was ik? Ohja, om 22;00 op een zaterdagavond in een donker een leeg Beja. Af gaande op geluid in de hoop om wat te beleven en teleurgesteld te worden maar toch heel hard te lachen omdat het geluid afkomstig blijkt te zijn van een tv in een kamer. Nu werd ik toch wel even blij van het feit dat we overal internet hebben in de EU :) HALLO GOOGLE! Schijnt dat er een kroeg pas om 23:00 open zou gaan. Ergens random in een restaurant naar binnen gegaan om wat te drinken en maar €3 betalen voor een bier en een cola en wachten tot de kroeg open zou gaan. We waren de eerste die een voet zette in de kroeg. De avond kon al niet meer stuk toen de goedkope prijzen zich voorzette in deze kroeg. €1,20 voor een biertje en €3 voor een Corona. Na een half uur lang in de verbazing gezeten te hebben kwamen meer mensen binnen gelopen. Het publiek varieerde van 16+ tot 40+ en de muziek was ook goed te doen. Weer iets ontdekt dus. Zondag lekker uitgeslapen en met de kindjes van Filipe gespeeld en geluncht met de familie. Ben nog even boodschapjes gaan doen en toen de zon onder zien gaan op het balkon.

Toen was het alweer maandag. Een hele warme dag. Het weerhield me niet om even de stad in te lopen met mijn camera. Beja is een niet al te grote stad maar je kunt er alles vinden. De gebouwen zijn ontzettend mooi voor deze kleine stad alleen heb nog niet zo meegemaakt dat het contrast tussen mooie, gerenoveerde gebouwen en vervallen, scheve huizen zo groot is. Toch voel je je er gelijk op je gemak en het heerlijke temperatuurtje rond een uur of 6 maakt je een blij mens!

Tot volgende week iedereen! Dikke smakkerd.